Въпрос: Желая да създам собствена фирма за производство на хранителен продукт - конфитюр и сладко. Вероятно е много сложно и сигурно невъзможно , но искам да ми отговорите : имам ли шанс и какво е законодателството по този въпрос? Можете ли да ми помогнете с бизнес план? Идея ,желание и база имам, но ми трябва специализирана помощ относно изискванията според съответните закони.

Отговор: Във връзка с Вашите въпроси Ви информираме, че   изискванията при производство на сладко и конфитюр може намерите в съответната Областна дирекция по безопасност на храните към Българска агенция по безопасност на храните(БАБХ). Електронният адрес на дирекциите може да намерите на: http://www.babh.government.bg/bg/regional-units.html.  Допълнителна информация може да получи и от Дирекция "Контрол на храните" (тел: 02/915 98 32) към БАБХ. На този интернет адрес може да прочете и още информация - http://www.babh.government.bg/bg/drinks.html

Преработката на плодове и зеленчуци и производството от тях на сладка и конфитюри се подпомага по мярка 123 „Добавяне на стойност към земеделски продукти” от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. Тъй като не сме запознати с всички обстоятелства не можем да Ви дадем конкретен отговор дали сте допустима по мярката, затова ще Ви представим на кратко изискванията към кандидатите.
Финансова помощ се предоставя на еднолични търговци или юридически лица, които са:
1. микро-, малки или средни предприятия по смисъла на Закона за малките и средните предприятия;
2. междинни предприятия ("Междинни предприятия" са предприятия, които не са микро-, малки или средни, но са със средносписъчен брой на персонала, по-малък от 750 души, или с годишен оборот, който не превишава левовата равностойност на 200 милиона евро.)
Критерий  МИКРО  МАЛКО  СРЕДНО
Численост на персонала  < 10 < 50 < 250
или  Годишен оборот  ≤ 3 900 000 лв ≤ 19 500 000 лв ≤ 97 500 000 лв.
Стойност на активите ≤ 3 900 000 лв ≤ 19 500 000 лв ≤ 84 000 000 лв.

Кандидатите за финансова помощ трябва да са с не повече от 25 на сто държавно или общинско участие и да са регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите.
Кандидатите се подпомагат, при условие че:
1. нямат изискуеми задължения към Държавен фонд "Земеделие";
2. не са в открито производство за обявяване в несъстоятелност или не са обявени в несъстоятелност;
3. не са в производство по ликвидация;
4. нямат изискуеми публични задължения към държавата;
5. са вписани в Търговския регистър към Агенцията по вписванията.
В случай че кандидатът преработва само собствени земеделски продукти в продукти от приложение № 1 на Наредба №18 от 26.06.2008 г., е допустим за финансова помощ по тази наредба, ако над 50 на сто от неговия доход за предходната година е от преработка на земеделски продукти

Допустими за финансова помощ са следните разходи:
1. изграждане и/или модернизиране на сгради и други недвижими активи, свързани с производство, преработка и/или маркетинг, включително събаряне на стари сгради и производствени съоръжения;
2. закупуване на сгради и друга недвижима собственост, използвана за производството;
3. закупуване и инсталиране на нови машини и оборудване за подобряване на производствения процес и маркетинга, включително чрез финансов лизинг, в т.ч. за:
а) преработка, пакетиране, охлаждане, замразяване, сушене и съхраняване на суровините или продукцията;
б) производство на нови продукти, въвеждане на нови технологии и процеси;
в) опазване компонентите на околната среда;
г) производство на енергия от възобновяеми енергийни източници за собствените нужди на предприятието, както и за продажба в случай на преработка на първична и вторична биомаса от растителни и животински продукти от приложение № 1;
д) подобряване и контрол на качеството и безопасността на суровините и храните;
4. закупуване на специализирани транспортни средства, свързани с подобряване на производството, осигуряване на суровини и реализация на продукцията, включително чрез финансов лизинг;
5. изграждане/модернизиране, включително оборудване на лаборатории, които са собственост на кандидата, разположени са на територията на предприятието и са за нуждите на производствения процес, включително чрез финансов лизинг;
6. закупуване на земя за изграждане на недвижими активи, свързани с производствената дейност;
7. нематериални инвестиции за покриване на международно признати стандарти за:
а) въвеждане на системи за управление на предприятията като ISO: ISO 9001:2000; ISO 14001:2004 (EMAS); ISO 900; ISO/TR 10013:2001; ISO 19011:2002; ISO 27001; системи за управление, базирани на информационни технологии и др.;
б) подготовка за сертификация по НАССР (Анализ на опасностите и контрол на критичните точки);
в) въвеждане на Добри производствени практики в предприятията;
8. закупуване на софтуер, включително чрез финансов лизинг;
9. разходи, свързани с проекта, като разходи за предпроектни проучвания, такси, хонорари за архитекти, инженери и консултанти, технико-икономически оценки и анализи, маркетингови стратегии, разработване на бизнесплан, придобиване на ноу-хау, патенти и лицензи, необходими за изготвяне и изпълнение на дейностите по проекта ……….
Цялата наредба и всички необходими документи за кандидатстване по мярка 123 може да намерите на следния линк: http://www.prsr.bg/merki/%D0%9C%D1%8F%D1%80%D0%BA%D0%B0-123/14/index.html
На този етап НССЗ няма възможност да изготвя бизнес план по мярка 123, освен в случаите когато бенефициента е кандидатствал и е бил одобрен по мярка 141 ”Подпомагане на земеделски стопанства в процес на преструктуриране” .Т.е. ако Вие използвате пълен комплект съветнически услуги от НССЗ за кандидатстване по мярка 141, ще имате право на безплатно изготвяне на проект и по мярка 123 „Добавяне на стойност към земеделски продукти” от ПРСР.
В помощ на земеделските производители НССЗ има офиси във всеки областен град на страната.
Работно време на териториалните офиси на НССЗ:
от понеделник до петък -  от 9.00 ч. до 17.30 ч.

Експертите на НССЗ предоставят безплатни консултации в областта на растениевъдството, животновъдството и аграрната икономика
Информация за адресите и телефоните за връзка с екипите от териториалните офиси на НССЗ може да намерите на сайта ни от тук: Контакти / Областни офиси на НССЗ - www.naas.government.bg

Препоръчваме Ви да се обърнете към наш офис, те ще ви предложат различни варианти за развитие на предприятието.

Главна дирекция «Съвети в земеделието»
Национална служба за съвети в земеделието
e-mail: gdsz@naas.government.bg
тел.: 02 / 810 09 71, 76, 77, 78, 79 и 91