Въпрос: Здравейте, имам 150 дка или 1% от землище с 15 000 дка мога ли да искам споразумение по чл. 37в от ЗСПЗЗ защото чух, че трябва да има съгласие на 10% от собствениците.

Отговор: В отговор на Вашия въпрос Ви информираме, че  процедурата по  създаване на масиви за ползване на земеделските земи, респ. за сключване на споразуменията за ползване на земеделските земи  е уредена в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ) (чл.37в) http://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2132550145 и Правилника за неговото приложение (ППЗСПЗЗ) (от чл.69 до чл.77б) http://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/-14924799.

Трудно е да се отговори на въпросите ви кратко и еднозначно, тъй като не са ясни обстоятелствата свързани с ползването на земеделските земи във вашето землище . За Вас е важно  да познавате процедурата и да участвате в нея в съответните срокове.
Процедурата по създаване на масиви за ползване на земеделските земи дава възможност на земеделски стопани (собственици и ползватели на земеделски земи), които желаят да се занимават със земеделие, да обработват земите в дадено землище комасирано,  т. е. ако един стопанин има правно основание да ползва определена площ земи (собствени и/или наети), разпръснати в различни части на землището, то предоставянето им в един комасиран масив, ще даде възможност за по-ефективното им обработване, с по-малко труд и финансови средства.
За вас е важно каква територия (масиви) от землището се работят  и  каква  ще е площта , която ще обхваща споразумението за ползване  на масивите,  с какъв начин на трайно ползване са тези земеделски земи, има ли други ползватели в землището които искат да участват в споразумение, т.е има редица фактори специфични за отделните землища, които влияят за провеждането на процедурата по  създаване на масиви за ползване на земеделските земи.
При изготвяне на споразумението от основно значение е определянето на границите на земеделската територия в землището, върху която ще се прилага споразумението или разпределението. Важно е те да са с еднакъв начин на трайно ползване – само ниви, само ливади, само трайни насаждения и др. и да са ограничени с видими на терена граници. Съгласно чл.37в, ал.2 споразумението влиза в сила, при условие че обхваща не по-малко от две трети от общата площ на масивите за ползване в  съответното землище. От тази територия се изключват всички имоти, за които ползватели и собственици са подали информация в заявленията и декларациите, че ще ползват имотите в реални граници. Има землища в които голяма част от масивите са обработваема(орна) земя, но има и такива в които малка част е обработваема, т.е. може да се формират масиви дори и на един ползвател подал заявление за участие в споразумение за ползване на масивите.
Никъде в законовата уредба ( в процедурата) няма изискване да има съгласие на поне 10% от собствениците на земеделски земи в дадено землище за да има легитимно споразумение.

Представяме Ви последователно важните моменти от процедурата:

1. Всеки собственик или ползвател на правно основание на земеделски земи, находящи се на територията на съответното землище може да участва в споразумение за ползване на земеделски земи.
2. Ползвателите могат лично или чрез пълномощник да подадат заявление ( чл.70 от ППЗСПЗЗ) за участие в споразумение в Общинска служба по земеделие по местонахождението на имота. Към заявлението следва да е приложен опис на имотите, ползвани на правно основание, съгласно регистрираните в Общинска служба по земеделие договори и/или документи за собственост, с които ползвателят желае да участва в масиви за ползване.
3. Ако ползвател не е подал заявление за участие в споразумение по чл. 37в от ЗСПЗЗ, то се счита, че той има намерение да обработва ползваните от него имоти в реалните им граници. 
4. Собствениците подадат декларация (чл.69 от ППЗСПЗЗ) лично или чрез пълномощник, в която посочват начина на трайно ползване на всеки от имотите и формата на тяхното стопанисване( лична обработка, предоставени за ползване с договор или за включване в масиви за ползване). В случай че собствениците не желаят имотите им или някои от тях да се включват в масиви за ползване, те изрично посочват това обстоятелство в декларацията.
5. Заявленията и декларациите са по образец, утвърден от Министъра на земеделието и храните. Те могат да се подават освен на хартиен носител и в електронен вид. Форматът на електронния вариант е публикуван на сайта на МЗХ и на  интернет страниците на Областните дирекции „Земеделие” с подробни инструкции за ползването им. http://www.mzh.government.bg/MZH/bg/ShortLinks/PozemleniOtnosheniq.aspx 
При необходимост от допълнителни разяснения земеделските стопани следва да се обърнат  за съдействие към служителите на съответната Общинска служба по земеделие (ОСЗ). Заявленията и декларациите се подават  в ОСЗ  в срок до 31 юли и важат за следващата стопанска година.
6. Ползвателите на земеделски земи са длъжни да представят в общинската служба по земеделие копие от сключените договори за наем, аренда или съвместна обработка на земята. Договорите със срок по–дълъг от една година се регистрират след тяхното вписване в службата по вписвания. Регистрация не се извършва, когато за един и същи имот се представят повече от един невписани в службата по вписванията договори, а това са едногодишните договори.
7. Споразумението се сключва за една стопанска година, а това е времето от 1 октомври на текущата година до 1 октомври на следващата година, и обхваща земеделските земи в едно землище. За изготвяне на споразумението е необходимо участниците в него да разполагат с карта на землището и регистър на имоти, собственици и ползватели.
8. По изготвяне на споразуменията в ОСЗ е въведен  нов софтуерен продукт, който позволява да се виждат съвместени данни от цифровата ортофото карта(ЦОФK) и картата на възстановената собственост (КВС). По този начин участниците в споразумението  разполагат с информация за състоянието и границите на земеделските площи и имоти в реално време. Освен картите, на участниците  се предоставят и регистри на имоти, ползватели и собственици, които ще им послужат да направят нужните баланси и изчисления преди да пристъпят към самото разпределение по ползватели. Изходните данни и материали, необходими за осъществяване на процедурата се изготвя от съответната ОСЗ, която в срок до 1 август ги предава се на комисията, администрираща сключването на споразумението. В срок до 20 август тази комисия определя границите на масивите за споразумение и предоставя информацията на участниците в споразумението.
9. Регламентирани са два начина за образуване на масивите за ползване – чрез сключване на споразумение между собствениците и/или ползвателите на земеделските земи или чрез тяхното разпределение по административен ред. Следва да се има предвид, че разпределянето на масивите за ползване между участниците се извършва изцяло по тяхна воля. Съгласно Чл. 72а. от ППЗСПЗЗ, когато само един ползвател в землището е подал заявление за участие в споразумение, съответно се прилагат правилата по чл. 72 от ППЗСПЗЗ. Границите на масивите за ползване се определят съобразно местоположението на имотите, посочени в заявлението.
10. Разпределение на ползването на земите по масиви се извършва в случаите когато между ползвателите не се постигне споразумение, съгласно установеният ред, както и за земите, които споразумението не обхваща.
11. Създаването на масиви за ползване се ръководи от комисия за всяко землище на територията на общината, определена със заповед на директора на областната дирекция "Земеделие". Заповедта се издава в срок до 5 август на съответната година. Комисията от една страна е помощен орган за законосъобразното сключване на доброволно споразумение, а от друга - има основна роля при изготвяне на служебно разпределение. Комисията има за задача да получи и да провери пълнотата и качеството на изходните данни и материали, да предостави на участниците в споразумението необходимите карти и регистри, да уведоми всички заинтересувани лица и да им съдейства с експертна помощ. Комисията приема изготвения проект на доброволно споразумение, като извършва обстоен преглед относно неговата законосъобразност и изготвя доклад до директора на ОДЗ. При служебно разпределение на масивите за ползване – изготвя проект на разпределението, който представя с доклад на директора на ОДЗ.Комисията извършва проверка дали включените в споразумението или разпределението ползватели са заплатили т.нар. бели петна за предходните стопански години, тъй като съгласно чл. 37в, ал. 2, изр. четвърто от ЗСПЗЗ, ако не е изпълнено това задължение, то съответните ползватели не могат да участват в споразумението.
12. В споразумението участват ползватели, които са изплатили задълженията си за ползваните имоти по чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ, т.нар.”бели петна” за предходните стопански години. ”Бели петна” са имоти, за които собствениците им не са подали декларации и не са сключили договори за тях.
13. Споразумението се сключва по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните, и съдържа данни за комисията, участниците, разпределените им имоти или части от имоти, включително имотите „бели петна”, и дължимото за тях рентно плащане. Неразделна част от споразумението е картата за разпределение на масивите за ползване. Споразумението и картата се подписват от участниците и се предоставят на председателя на комисията. Споразумението влиза в сила, при условие че обхваща не по-малко от две трети от общата площ на масивите за ползване в съответното землище. Срокът за сключване на споразумението е до 30 август. 
14. При изготвяне на споразумението има няколко основни критични точки, които трябва да се имат предвид:
 Определяне на територията, които ще участват в споразумението или разпределението. Важно е те да са с еднакъв начин на трайно ползване – само ниви, само ливади, само трайни насаждения и др. и да са ограничени с видими на терена граници. От коректното определяне на площите зависи кои правни основания ще се включат в споразумението, а те са само тези, които попадат в коректно определената площ. Всички имоти с договори или собствени имоти, попадащи извън така определената територия се ползват в реалните им граници. Освен това при самото разпределение участниците трябва да знаят, че целта на това разграничение е, че ползвател, който разполага с договори за пасища например не може с това правно основание да ползва обработваеми земи.
 разпределянето на имотите, за които не са регистрирани договори за ползване (белите петна). Общо взето те могат да бъдат разпределени по няколко начина и това, по кой точно ще стане при доброволното споразумение се решава от самите участници. Участниците трябва да са наясно с техния обем и местоположение за да могат да вземат съответното решение.
 друга критична точка за неуспех на доброволното споразумение е въведеното задължение в ЗСПЗЗ ползвателят да заплаща за ползването на белите петна в срок до 10 септември, т.е. преди датата на издаване на заповед от директора на ОД „Земеделие”. Ако даден участник не заплати дължимите суми, то той не може да участва в доброволното споразумение и имотите, които ползва на правно основание, а трябва да ги обработва в реалните им граници. Това практически означава да се преработи проектът на споразумение или разпределение, и като се имат предвид изключително кратките срокове, рискът от провал на споразумението или изготвяне на силно фрагментирано служебно разпределение съществен.
18. Разпределение (служебно) на ползването на земите по масиви се извършва в следните случаи:
 когато между ползвателите не се постигне споразумение, съгласно установеният ред, вкл. и в определения срок не обхваща.
В този случай определената за землището комисия пристъпва към изготвяне на служебно разпределение, като се ръководи от два принципа – всеки ползвател се настанява в масивите, в които преобладават имотите, ползвани от него на правно основание, а белите петна се разпределят пропорционално на ползването на правно основание на всеки ползвател.
 когато представеното на комисията доброволно споразумение обхваща две трети от общата площ на масивите за ползване в съответното землище  В този случай комисията извършва служебно разпределение за останалата 1/3 от площта  по описаните в закона правила, т.е. всеки служебно разпределен участник се настанява там, където преимуществено се намират имотите, които ползва с правно основание. Белите петна на тези ползватели задължително се изчисляват пропорционално на регистрираното им ползване.
19. След представяне на доклада на комисията, който съдържа сключеното споразумение, разпределението на масивите за ползване, данни за зимите –  бели петна, за техните собственици и дължимото рентно плащане,  директорът на ОД "Земеделие" издава заповед за разпределение на масивите в землището в срок до 1 октомври на съответната година.
Заповедта може да бъде обжалвана по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред съответния административен съд. Заповедта, с която директорът на Областна дирекция "Земеделие" одобрява разпределението на масивите в землището се обявява в кметството и в сградата на общинската служба по земеделие и се публикува на интернет страницата на общината и на съответната областна дирекция "Земеделие" в срок до 10 октомври.
Ако директорът на областната дирекция "Земеделие" не издаде заповед за   разпределение на масивите в землището в определения срок, ползвателите, подали заявления за участие в масиви за ползване могат да поискат от Министъра на земеделието и храните издаването на заповедта за  разпределение на масивите за ползване.
20. Ползвател на земеделски земи, който се ползва от заповедта на директора на областната дирекция "Земеделие", в частта за земите – бели петна, внася по банкова сметка за чужди средства на общината сума в размер на средното годишно рентно плащане за землището в срок до 10 септември. Следователно заплащането следва да се извърши преди издаването на заповедта на директора на областна дирекция "Земеделие", с която е одобрено разпределението на масивите в землището. 
21. Важно е да се знае, че участниците в масивите за ползване, създадени по посочения ред се ползват със следните права: 
 споразумението или разпределението представлява правно основание за ползване на земеделските земи и може да служи при заявяване за директно подпомагане на единица площ, както и по отделни мерки от Програмата за развитие на селските райони
 при заявяване за подпомагане ползвателите в дадено землище използват влязло в сила споразумение до голяма степен се избягват застъпвания между тях, наддекларирани площи и други неблагополучия, вследствие на които следва лишаване или намаляване на помощта.
  ползвателите по споразумение на имоти - бели петна са защитени от отстраняване от неправомерно ползване и заплащане на глоби в троен размер.
  за имоти от държавен и общински поземлен фонд, когато в ползването на даден ползвател, определено чрез споразумение или разпределение попаднат такива имоти, за които не са сключвани договори за ползване след проведен търг, за тях се сключва едногодишен договор за ползване, т.е. това е изключение от общото правило за предоставяне на такива имоти.


Информираме Ви, че експертите на НССЗ предоставят безплатни консултации в областта на растениевъдството, животновъдството и аграрната икономика, както по въпроси свързани с директните плащания, така също и и по въпросите свързани с Програмата за развитие на селските райони. Работно време на териториалните офиси на НССЗ е от понеделник до петък -  от 9.00 ч. до 17.30 ч.
НССЗ има офиси във всеки областен град на страната. Информация за адресите и телефоните за връзка с екипите от териториалните офиси на НССЗ може да намерите на сайта ни (www.naas.government.bg): рубрика „Контакти”, подрубрика „Областни офиси на НССЗ” - http://www.naas.government.bg/bg/Контакти/49.

 


Главна дирекция «Съвети в земеделието»
Национална служба за съвети в земеделието
e-mail: gdsz@naas.government.bg
тел.: 02 / 810 09 71, 76, 77, 78, 79 и 91